Megfogadtam magamnak, hogy idén
több kultikus filmet próbálok megnézni, emellett külön megígértem magamnak,
hogy végignézem az összes David Fincher-filmet kiv. az Alien 3-at, mert
hagyjuk az ilyen sci-fiket. Ennek volt az első állomása a Benjamin Button
különös élete, amiről bejegyzés nem volt, pedig egy nagyon szép, megható történetet
bődületesen jó maszkmunkával, nem is értem, miért megosztó. A második a
Hetedik, amely a rendező egy korábbi alkotása. Oscar-jelölést is szerzett és
nyert néhány MTV Movie Awards díjat. A film megnézése előtt nem olvastam
tartalmat direkt a nagyobb hatás érdekében. Nézzük hogyan kezdet Fincher.
Tartalom: A
lélegzetelállítóan izgalmas krimi-thriller helyszíne New York vigasztalan,
szürke és nyirkos betonrengetege, ahol őrült sorozatgyilkos után nyomoz a
rendőrség. A férfi a Bibliában megírt hét halálos bűn lajstromát követve szedi
áldozatait, míg üldözői, a nyugdíjba készülő, higgadt és bölcs, William
Somerset nyomozó és a türelmetlen, lobbanékony újonc, David Mills megpróbálják megakadályozni
beteg terve végrehajtásában. A befejezés azonban olyan csavart tartogat, amihez
foghatót csak a legjobb Hitchcock-filmekben láthattunk.
A Hetedik leírása elárulja, hogy ez egy
krimi-thriller, utóbbira inkább a végén derül majd fény, de kezdjük az elején.
A film első háromnegyed órája nekem nem igazán tetszett, sőt elárulom, hogy
néhol unatkoztam, mert túlságosan is szokványos nyomozós valamiként kezdődött.
Aztán az, hogy valaki a hét főbűn szerint gyilkol nem hozott lázba, bár érdekes
motiváció. Mint az országos sablonnyomozós sorozatok. Lehetett, hogy ez a rész
azért sem hozott izgalomba, mert az eleje valahogy bennem baromira a True
Detective-t idézte fel. Ha mondjuk lopkodással kéne vádolni valakit, az
természetesen a sorozat alkotója lenne, mert a film több mint tíz évvel azelőtt
készült. Az eleje nagyon bambulós volt. Csoda, hogy közben megnéztem a
facebookom. Soknak éreztem az alapozást, mint az ügy, mind a főszereplők
magánélete kapcsán.
Aztán az első jelentősebb nyom után érezni
lehetett, hogy itt indul meg a lavina. Akkor volt ez, amikor a nyomozók
rátalálnak a lakásra, utána David Millset nyomozó elkezdte üldözni a tettest.
Az a jelenetsor tényleg nagyon izgalmas és feszült volt, főként a jelenet végén
lévő csavar tetszett. Aztán el kezdett szépen minden kibontakozni, hogy ki a
tettes, miért teszi ezt, bár sorozatgyilkosról beszélünk, akik közt
nyilvánvalóan mindenki őrült. Hannibal Lecter szintű zsenialitásról beszélünk.
Ez a második egy óra olyan mesterien bontakoztatta ki a cselekményt. Szép
lassan épült fel a kártyavár, hogy az utolsó áldozatokat megmentsék a haláltól.
Ha ez nem lett volna csalódtam volna Fincher-ben, mert átverve éreztem volna
magam, bár a vége üt igazán nagyot.
Szerencsém volt, hogy nem éreztem semmi
féle kényszert arra, hogy spoilereket olvassak az egészről, mert rontott volna
az élményen, ugyanis a befejezés egy szóval leírható: zseniális. Nem gondoltam
volna, hogy a hagyományos krimiként induló dolog ennyire gyomron fog vágni az
utolsó 15 perccel. Szerintem az annyira jól volt megírva és megrendezve, külön
tetszett a vágás, az operatőri munka, ahogy váltogatták a szereplők közötti
jeleneteket. Úgy látszik, David bácsi nagyon ért a lebilincselő befejezésekhez,
mert ezután csak néztem ki a fejemből. Nem akarok poént lelőni, inkább nézzétek
meg. Egész este ezen gondolkodtam a megnézése után, hogy hogyan lehetett volna
ezt elkerülni. Igazából itt jön elő az, hogy thriller az egyik műfaji
besorolása.
Nem hiába direkt hangsúlyozzák ki a két
főszereplő közti ellentétet. William Somerset egy nyugodt, bölcs,
érzelemmentes, nyugdíjba készülő öreg kopó, míg David Mills egy lobbanékony,
hősködős, fiatal nyomozó, aki meg akarja menteni a világot. Utóbbit nagyon
erősen befolyásolják az érzelmei. Igazából szerintem a rendőri munkához kell
egyfajta racionalitás, mint ami William-nek van. Pont, hogy az érzelmeket
szerintem ki kell zárni. Vannak dolgok, amiket itt magában kell tartania az
embereknek. Szerintem csak olyan vállaljon rendőre melót, aki képes erre. A
sorozatgyilkosok a maguk módján zsenik, értenek a manipulációhoz, ezért tudott
a gyilkos is beférkőzni David fejébe, hisz neki a végére ez már személyes üggyé
kezdett válni. Talán az ő jellemfejlődése a legszembetűnőbb a végére, hogy egy
alapvetően jó emberből mi lesz a végére. A zsarnokok képesek egy jó embert is
szörnyű dolgokra sarkallni.
Az elején a nyomozók is tipikusnak tűntek,
hogy van a bizonyítani vágyó újonc és a bölcs öreg, a végére kellőképpen lettek
árnyalva mindketten. David életét is megismerhettük, sőt külön kiemelték
számunkra a feleségét, aki hiába szerepelt keveset, szerintem elég mély lett.
Szimpatikus nő volt számomra, ahogy a két főszereplő is. Somerset vén róka, aki
érti a dörgést, neki nincs látványos jellemfejlődése, bár próbálkozott a
megmentéssel. Szerintem ő túlságosan belefásult a rendőrködésbe, ezért nem
változott. Inkább a fiatalabbik változásán volt a hangsúly. Ezeket a figurákat
nem akárkik keltették életre, hanem két nagy színészóriás, Morgan Freeman és
Brad Pitt. Morgan Freeman-nek eleve a megjelenése egy nyugodt, bölcs nagypapa
benyomását kelti, jól is állt neki ez a szerep. Brad Pitt-nek nyilvánvalóan
nehezebb dolga volt, számomra meglepő módon nagyon is helytállt, főként az
utolsó percekben remekelt. A köztük lévő bromance is korrektül működött.
Gwyneth Paltrowot nem láttam sok filmben,
csak a Vágyak szerelmeseiben ott egyáltalán nem tetszett, viszont ez a
nagyvárosban nem találom a helyemet, megtört feleség szerep nagyon jól állt
neki. Még kémiája is volt Brad Pitt-el. Egy kis érdekesség, hogy a Benjamin
Button különös életében is szerelmes párt alakítottak. A sorozatgyilkos
karaktere szerintem nagyon jó lett, egy igazi őrült, aki szentül hisz a saját
elborult elveiben, retteg tőle az ember. Hozzáköthető a film egyik legjobb
monológja is, amikor elmondja, hogy miért végzett az áldozataival, az nagyon
hatásos volt. Persze, nem lett volna ennyire emlékezetes, hanem Kevin Spacey
játssza el. Nem szeretem a House of Cards-ot, hiába néztem végig két évadot,
viszont ez az ember okkal zseniális. Nem kell különösebb arcjátékot alkalmazni,
hogy hiteles legyen, mert a hanglejtés vagy a gesztusai már mindent elmondanak.
Szerintem a korosztályában messze a legjobb színész.
Összességében: 10/8
Tény és való, hogy biztosan a vége emelte
kultstátuszba az egészet megérdemelten. Egyedül az első 45 perc nekem kicsit
rontott az összképen, kicsit többet is szívesen megtudtam volna Somerset
karakteréről, bár árnyalva volt, de olyan dolgokat, hogy miért unta meg a
munkáját, mi a lett szerelmével, nem magányos-e, ezek inkább csak engem
zavartak. Okkal jegyezték meg az emberek David Fincher nevét, ahogy a szakma
is. Igazi hullámvasút az elején izgatott lelkesedés, hogy aztán a végére mély
depresszióba zuhanj.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése