Oldalak

2012. december 10., hétfő

Filmkritika: V mint Vérbosszú (2005)


Ha az ember lánya unatkozik vasárnap este keres valami könnyed, de nem agyromboló filmet. Végignézi a kedvenc színészei eddig nem látott műveit és cím alapján választ. Abból sejti, hogy nem egy közönséges esti szösszenetet választott. Szóval így találkoztam a V, mint Vérbosszú-val.

Tartalom: Anglia diktatúrától szenved a nem is olyan távoli jövőben. A tévéből dől a propaganda, a titkosrendőrség pribékjei mindenkit rettegésben tartanak. Evey-t, a fiatal lányt egyik este elkapják az utcán, a halál torkából egy titokzatos alak, V szabadítja ki. A férfi a négyszáz éve kivégzett lázadó, Guy Fawkes álarcát viseli. Fawkes társaival együtt levegőbe akarta röpíteni a parlamentet, hogy az országot megszabadítsa a zsarnokságtól. De a merénylet meghiúsult, az összeesküvők bitón végezték. Evey apránként megismeri V múltját, mely a férfi bosszúvágyát táplálja. És miközben maga is megjárja a diktatúra börtöneit, rájön, hogy V ugyanarra készül, amire annak idején Fawkes.



A V mint vérbosszú egyszerre kalandfilm, politikai thriller és antiutópia, amely a zsarnokságról, az elnyomásról, a média agymosásáról szól és azt vizsgálja, mi történik, ha egy diktatúrában az egyén a saját kezébe veszi a törvényt. "Ne kérdezz, ne kritizálj, ne is gondolkodj: a Párt mindent jobban tud" - üvölti a gonosz kancellár. Azt mondja, hogy megvédi az embereket a terroristától, ugyanakkor erre hivatkozva állandó rettegésben tartja őket, miközben lábbal tiporja a szabadságjogaikat.



Két szavam van a filmre wáó és hihetetlen. Oké, beájultam tőle, mert kicsit igaz. Mondjuk ma egy európai országban -kiv. Fehéroroszországban- elképzelhetetlen, hogy diktatúra legyen. Erre a rendszerre és bosszúra épül a film. Ennek a filmnek agya van és eszméi meg esetleg szíve. A gondolatok számomra a szabadságról szólnak, hogy az állammal valami nagyon nincs rendben. Számomra ez Hitlert és Sztálint idézte fel. A 20. század legnagyobb diktátorait, de a régmúltba is visszaugorhat az ember, hogy példákkal érveljen. A végén a megmozdulás az '56-os magyar forradalmat idézte fel, csak ott az egész nép fogott össze. Itt meg kellett egy ember, hogy felnyissa a többiek szemét. A játékidőt ez jól ki is használja. Sehol sem fullad unalomba. Amúgy szeretem ezeket az elgondolásokat, hogy a régi politikai rendszert el kell pusztítani. Ez mondjuk ma már nem annyira eredetinek.

Olvastam, hogy a Mátrix alkotói készítették. A Mátrix egy kultikus film, amit mindenki látott. Én azóta sem. Mentségemre szóljon, hogy három éves voltam, amikor kijött, bár azóta megnézhettem volna. Majd bepótolom, mert akció mellett filozofikus. Valaki azt mondta, hogy a V mint Vérbosszú nem annyira elgondolkodtató. Ebben a kérdésben nem tudok állást foglalni.Na vissza hozzá...

A fasiszta rendszer mellett a legfontosabb alappillér V és Evey. 


V karaktere engem nagyon megfogott. Igaz, hogy a magányos hőst testesíti meg. A hős lehet, hogy erős túlzás. Az egész film alatt titokzatos volt. Megtudtunk egy-két apró morzsát a múltjából, de maszk mögötti ember előéletét, már, mint a koncentrációs tábor előttiét nem. Én azt is meghallgatnám. Ez már tényleg egyéni dolog. Tulajdonképen bosszúhadjáratot folytatott az ellenségei ellen, akik ezt tették vele. Ahogy fentebb céloztam rá bekerült egy koncentrációs táborba, ahol igazából egy vírust teszteltek a rabokon, hogy azt majd elengedjék az emberek között, hogy a pánikban az egyetlen segítségre szavaznak. Ez nagyon leegyszerűsített, de meg lehet érteni. Kedveltem benne még, hogy művelt volt és hihetetlen jó harcos. Az esze a Shakespeare-idézeteken látszott meg leginkább, bár nekem kellett az, hogy hétköznapian beszéljen. Szeretném Hugo Weavinget megdicsérni, mert igazából se az arcát, se a szemeit nem láttuk egész végig, de hangjával jól játszott. Itt mondjuk a szinkronszínészt is megdicsérem, mert remekül színészkedett. Lehet, hogy emiatt eredeti nyelven is megnézzem.


Natalie Portman karakterének, Evinek a háttértörténetét sokkal jobban megismertük. A bátyja meghalt a fentebb említett kifejlesztett vírusban, azért a szülei politikai aktivisták lettek, mert sejtették, hogy a betegség nem a véletlen műve, de anyát, apát elvitték a fekete zsákkal a fejükön, és soha többé nem látta őket. Igazából ő testesítené meg a jó kislányt, de sikerült belőle embert csinálni, hiszen nála egy nagymértékű jellemfejlődést is megfigyelhetünk, ahogy V és átesik ezen ő miatta és viszont. Megtanultak nem félni. Jó példa. Natalie Portmant jó színésznőnek tartom. Szerintem a legerősebb jelenete a börtönben volt. Azért becsülöm, hogy megengedte, hogy a hosszú haját leborotválják. Nem hiába van az Oscar a polcon.

A nyomozó egy szimpatikus figura volt. Nála az tetszett, hogy leesett neki a hazugság. A főkancellár azért ő a tipikus mohó, kapzsi, gonosz politikus volt. Mondjuk elérte, hogy utáljam. Őt szerintem senki sem sajnálta. Róla Hitler ugrott be, de külsőleg nem hasonlít rá. Azért a kedvenc karakteremet nem kellett volna kinyírni, bár tudta az ember, hogy eljönnek érte. A kedvencem amúgy Gordon volt. őt a Dr. Csontban is bírtam.



A kedvenc szálam az egyértelműen Évi-V. Volt itt kémia V nem látott arca ellenére is. Mondjuk nekem Szépség és Szörnyeteg-érzésem volt, de ez is inkább egyéni dolog. Egy kis kiszámíthatóság volt benne, mert bejött az a megérzésem, hogy összejönnek. Az olyan tipikus filmes csavar, de a film végén az ő jelenetük számomra szívszorító volt. Valahogy sajnáltam őket. A látvány sem volt utolsó. Elég csak a két robbantásra gondolni. Ezek közül a kedvenc a parlamentes volt. Azért V-nek stílusa is volt egy kis komolyzene, robbantás és tűzijáték. Tényleg tök jók voltak. Az akciójelenetek is izgalmasak lett. Ezek közül a film legvégén lévő lett a leghatásosabb, de nem akarom lelőni. A zene is élvezetes volt. A vágások, a lassítások ilyen téren minden a helyén volt. 

Ez egy olyan alkotás, amit egy nő és egy férfi is megnézhet, van érzelem és értelem, akció. Mindenki talál benne kedvére valót. Tényleg tetszett. Sötét és komoly. Biztosan van, akinek nem jön be, de nekem bejött. Hálás vagyok érte. Én apró hibákat fedeztem fel, de ezek inkább az én bajom. Ezek után persze, hogy 5/5. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése