Oldalak

2014. február 28., péntek

Film: Gilbert Grape (1995)

Egy ajánló után néztem meg a Gilbert Grape-t. Gondoltam, hogy Dicaprio és Johny Depp egy filmben, az rossz nem lehet. Ha jól rémlik az egyik Filmbarátok Poadcastban is szóba került. FreddyD beszélt róla olyan is-is volt a véleménye, nem rossz, de láttam már jobbat is kategória szerinte. Dráma, úgyhogy nekem való film. Fogalmam sincs miért, de nekem ez a kedvenc műfajom, mert talán ez mozgat meg engem a legjobban.

Tartalom: Gilbert Grape egy a sok kisvárosi huszonéves közül, mégis különleges a helyzete. Egy élelmiszerboltban dolgozik zöldségesként. Ő számít a családfőnek, hiszen túlsúlyos édesanyja már ki sem tud mozdulni a házból. Ráadásul három testvére közül az egyik különösen problematikus eset. Arnie értelmi fogyatékos, túlérzékeny kamasz, aki csak rá hallgat, s akit csak ő tud kihúzni a bajból, amibe folyton belekeveredik. Gilbert és Arnie minden évben megbámulja az országúton tovaszáguldó lakókocsikat, hiszen ők nem mehetnek sehová. Ám egy napon az egyik lakókocsiból kiszáll egy lány, aki mindannyiukat kimozdítja a megszokott körforgásból.

Súlytalan volt a film. Egyszerűen a cselekménynek nem éreztem semmilyen drámai és érzelmi hatását. Valahogy számomra hiányzott belőle a sokkolódás, hogy elgondolkodjak rajta. Itt ez nem volt, pedig az alaptörténet eleve valami komoly karakterdrámára utal, ezzel szemben ez a része szerintem nem jött át, bár volt egyetlen egy pillanata, ahol tényleg volt érzelmi vihar, egy összeomlás. Viszont a többi részben nem volt ilyesmi fajta katarzis. Néztem, felfogtam, hogy mi milyen változás megy végbe a főszereplőn, de semmit sem sikerült igazán megmozgatniuk bennem, pedig adott volt a lehetőség.

Gilbert Grape - Leonardo DiCaprio és Johnny Depp

Gilbert karakterét sem tudtam különösebben sajnálni. Úgy voltam vele, hogy nem rossz ember, de elég magának való alaknak tűnt és maximum azt láttam benne, hogy az öccse foglalkoztatja egyedül. Nem igazán tudtam azonosulni vele, pedig egy abszolút hétköznapi srác figura volt. Johny Depp jól alakította, viszont egyáltalán nem nyújtott emlékezetes alakítást. Többet vártam volna tőle. Itt eléggé visszafogta magát. A nője felett meg igazán nem tértem napi rend felett, mert erőltetettnek éreztem ezt a részét, ezért is gondolok azt, amit róla. Az már probléma, hogy ha a főszereplő különösebben nem emlékezetes és nem ad hozzá semmit az élményhez.

Az egésznek a mentalitása tetszett, hisz nem egy amerikai álom típusú filmet kaptunk, hanem a hétköznapi amerikai emberről szól. Az ő életük sem sokkal izgalmasabb, mint a magyar emberé. Mondjuk ha belegondolok egy Isten háta mögötti kisváros mit lehet csinálni, hát a biztosító főnökének a feleségével kamatyolni. A helyszín nekem realitás érzetet adott, mert el tudtam volna magamat odaképzelni. Ettől vált ez az egész szimpatikus, így a hangulat adott volt. Szerintem csinálhatnának több valósághű filmet. Viszont egy kicsit nekem ezt a film vége tönkretette.

Következő

Egy valaki miatt érdemes azonban megnézni a filmet, és az Leonardo DiCaprio. Hihetetlen, hogy mennyire jól, élethetűen, hitelesen játszotta el Arnie szerepét.Ő beteg ezért vannak nagy szavak. Tud valamit. Engem azzal lep meg igazán, hogy ennyire sokrétegű, hogy gyakorlatilag bármit el tud játszani. Egyszerűen a nála egy tízessel idősebb Johny Deppet lejátszotta, pedig csak 18 éves volt a forgatás idején. Nem is értem, hogy az Akadémia akkor miért nem adott neki Oscar-t, pedig ez azért kiáltott, mert tényleg elhittem, hogy ő olyan, amilyen. Az ő alakítása miatt már megérte a film.

Ahogy fentebb említettem Gilbert különösebben semmit sem nyújt, ahogy DiCaprion kívül szerintem a Gilbert anyját alakító színésznőn kívül nem volt. Jó a szereplőgárda, de az elhagyott anya, aki zabálásba menekül és mérhetetlenül önzőn viselkedik, senki sem ugrott meg ezt a lécet, viszont szimpatikusak voltak, mert senkit sem akartam karóba húzni. Mondjuk egy kisebb mellékszerepben feltűnő figura, aki Gilbert halottas barátja volt szerintem egész szórakoztatóra sikeredett, így a komolyságban egy kis mosolyt csalt az arcomra.

Összességében: 10/7
Láttam már ennél jobb drámát is. Ne értsetek félre alapvetően a történet szerintem jól meg van csinál, meg jó a felépítés, de nekem egyszerűen túlságosan tét nélküli volt az egész, pedig gondolom, hogy meg akartak valamit az emberben egyszerűen mozgatni. Nálam nem igazán sikerült. Lényegében DiCaprio első szárny próbálgatásai miatt, ami azonnal Oscar-jelölést ért szerintem megéri megnézni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése