Oldalak

2013. szeptember 16., hétfő

Nathaniel Hawthorne: A skarlát betű - a megcsalás tényleg ekkora bűn?

Klasszikus és említés volt róla az SzJG-ben, ott az ragadta meg a figyelmem, hogy azt mondták a főhősnek egy nagy A betűvel kellett az emberek között járnia, ez egy bélyeg volt. Gondoltam, hogy nekem ezt mindképpen el kell olvasnom. Az SzJG-t már ilyen szempontból megérte elolvasni, mert egy csomó kultikus könyvet fedez fel azok között az ember. Amíg nálam volt egyszer elkezdtem, de untam, aztán második nekifutásra gyakorlatilag faltam az oldalait. 

Tartalom: „Nagy író volt, még ha nem mentes is egyfajta beszűkítettségtől. Nem adatott meg neki, hogy nagyvárosban, mi több, hogy fővárosban éljen. Vidéki maradt az életről, a lélekről, a jóról és rosszról alkotott felfogásában, bár nem volt tehetség híján. Olykor azt a benyomást kelti, mintha hosszú sétákat tenne a láthatatlanba, ahonnan a gondolatok bőségével tér meg, s ezt kevés szóval roppant mélyértelműen kifejezi.”

Ritkán szokott olyan lenni, hogy én konkrétan felhúzom magam egy könyvön. Sajnos pont nem is olyan tartalmat másoltam be, amiből kiderül a történet. Miért mániájuk a könyvkiadóknak, hogy klasszikusokra valami jellemzőt írnak az íróról? Szóval a történet arról szól, hogy Hester félrelépett, aminek eredménye is lett. Ez mindenkinek tudomására jut, akkoriban a törvény büntette a házasságtörőket, még halál is járhatott érte, hát őt végül is nem akarták kivégezni, mert volt egy gyereke, viszont büntetésül kiszabták rá, hogy mindennap (?) ki kell állnia a főtérre és egy A betűt kell hordania a mellkasán. Először én sem tudtam, hogy miért A, de a könyvben leírták, hogy angolul az a megcsaló asszony. Ezenkívül kivívta az emberek ellenszenvét és megvetését. Amúgy tudni kell, hogy a férje egy öregember és két éve nem találkoztak, ott halottnak is hiszik. 

Nekem akkor ment fel a vérnyomásom, amikor ezt a részt olvastam a könyvben. Mi közük van hozzá, hogy kivel van Hester? Milyen jogon ítélik el? Hát a vallásos USA-ban vagyunk, ahol ez főbenjáró bűn. Kb. úgy kezelik a hősnőt, mint egy leprást. Én ideges lettem, mert mindenki azt hiszi, hogy ők micsoda szentek, tipikus akkori mentalitás. Egyszerűen elítélik, mert elkövetett egy apró hibát. Oké, szerintem sincs rendben a megcsalás, de több fajtája, itt például teljesen érthető volt, hisz adott egy fiatal nő, akinek az igényeit egy vén ember nem elégítheti ki, ráadásul nem szerelemből voltak házasok. Persze, hogy beleugrott a szerelembe, mert magányos volt, valaki a támasza volt. Abszolút meg tudtam érteni, hogy miért tette ezt. Mondjuk a könyvből nem derült ki, hogy ezek a hitbuzgó barmok honnan tudták meg. Mondjuk, ha el kezdett kerekedni a pocakja, azt nehezen lehetett eltakarni. Szerintem teljesen érthető a felháborodásom. Én Hester partnerére voltam dühös, aki elég képmutatóan viselkedett még rosszfiú is volt. Nem csoda, hogy a szüleim nem neveltek ilyen elvek szerint. Mondjuk olvastam, hogy ez kritika volt az egyház felé az író részéről.

Hester karaktere szerintem példamutató, mert abszolút méltósággal és becsülettel viselte a rá kirótt büntetést. Az ő kitartását és erejét csak irigyelni lehet. Sajnáltam, hogy ezt művelték vele, viszont az meglepett, hogy lélekben kitartott a szeretett férfi mellett, pedig én ezt a szégyent az ő szemére is vetettem volna, mert mindketten vétkesek voltak. Hester kislánya, Pearl érdekes tündéri mégis ördögi teremtés volt, valahogy a bűn heves szerelméből fogant, kicsit utálatos gyerek volt, bár néha voltak jó megmozdulásai. Azért szép volt az a szerelmes jelenet és a vége is szerintem hatásos volt.

Egyedül azt tudom felróni, hogy valahogy kiszámítható, mert tudtam, hogy ki az apa és ki a titokzatos idegen, de az én egyéni szocproblémám. Amúgy a végén a nagy vallomás nekem nagyon tetszett, ahogy beismerte valaki a tettét. Amúgy van egy bevezetés a regény elején, kicsit sokat rizsázik benne az író.

Összességében: 10/8
Ilyenkor nyugszom meg, hogy mennyivel jobb a 21. században élni, mert mondhatni lazább a világ és nyitottabb, hisz ma mondhatni ez divat. Hú, ilyenkor tudom utálni az egyházakat, amikor pokolra jut az, aki félrelép, persze nem helyes, de meg kell vizsgálni, hogy az melyik fajta. Hester karaktere számomra tökéletes volt, ő tökéletesítette az erős bűnbe esett nőt. Ha háborogni akarsz ajánlom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése