Oldalak

2013. december 17., kedd

Az éhezők viadala: Futótűz (2013)




Pont egy hete volt szerencsém látni a moziban az általam idén egyik legjobban várt filmet, a Catching Fire-ot. Idén ez volt igazán az egyetlen film, amit tényleg meg akartam nézni, mert én nagyon szeretem Az éhezők viadala-trilógiát, ezek jó könyvek. Persze, megvannak a maguk hibái. Szerintem az egész részről-részre jobb lett, többség szerint nem. Elismerem azért, hogy az utolsó könyvnél elszaladt az írónővel a ló. Mivel igen népszerű könyvek, természetesen film is készült belőle, amiről már írtam korábban. A film legfőbb hibájának azt róttam fel, hogy nagyon szükséges a megértéséhez a könyvismerete, nincs aláfestő zene és rángatózik a kamera, de egy élvezetes és tanulságos film lett, ami nemcsak a tinédzsereknek készült. Kasszasiker lett már az első hétvégén.

A Futótűz pedig messze felülmúlta a várakozásokat, ugyanis az első hétvégén csak az USA-ban több mint 100 millió dollárt hozott és a premierjén, Magyarországon is többet nézték meg, mint az előző részt. A kritikusok körében is csak elismerő kritikákat szerzett. Jobb százalékot is kapott, mint az első rész. Hülyeség idevenni a Twilight-ot, de talán ezekben a körökben azért elismertebb sokkal annál, mert Oscar-díjas vagy jelölt vagy tapasztalt színészeket alkalmaznák, így persze, hogy minőségi munkát adnak ki a kezük közül.

Szerintem nagyon jó lett a film. Én imádtam az első percétől az utolsóig, mert valamennyire sikerült az első rész csetléseit, botlásait kijavítani, ugyanis nem hézagos a forgatókönyv, nincs, hál’ Isten rángatózó kamera, ami követhetetlenné teszi az egészet és voltak aláfestő zenék. Valahogy az egész sokkal kiforrottabb, összetettebb, jobban megcsinált lett, mint az első rész. Teljesen sikerült a reménytelen atmoszférát átadni szerintem.
Ez a javulás szerintem az új rendezőnek, Francis Lawrence-nek köszönhető. Ő rendezte az egyik kedvenc filmemet, a Legenda vagyok-ot, annak is ilyesmi légköre van, mint ennek. Talán hangulatmester. Úgy látszik jót tett az egésznek a rendezőváltás, mert sokkal jobban össze lettek fésülve a szálak.

Az előző résznél panaszkodtam a forgatókönyvre, hogy hiányos. Nos, szerintem ehhez a részhez abszolút nem kell a könyv, hogy értse az ember. Talán még az is szerencsés húzás volt, hogy majdnem két és fél órás a játékidő. Egyszerűen sikerült a vászonra vinni azt a feszült, reménytelen, kétségbeesett, mégis reménykedő hangulatot, ami a könyvben megvolt. A másik jó pont, hogy megismerhettük Snow elnök szervezkedését. Azt emlékszem írtam, hogy jobb nincs narrálás. Nem tudom, hogy mi lelte az írókat, de jár nekik a pacsi. Tökéletesen sikerült érzékeltetni a téteket. Enyhe társadalomkritikai hangvétel is van, és érdekes kontrasztban helyezik a Kapitólium és a körzetek lakóit az éhezés szempontjából. Mondhatni leszólják a fényűző életmódot, ezért is volt működőképes a történet.

A Snow Elnök és a Katniss között húzódó ellentét is működött, főleg, azért, merthogy végül is megvolt a kölcsönös tisztelet és valamiféle őszinteség. Az Elnököt alakító Donald Sutherland–nek eleve a kisugárzása tiszteletet parancsoló és félelmet keltő, ez a fickó zseniális. A film közepén beiktatott csavar is az ő ravaszságát is megmutatja.

Tény és való, hogy a leglényegesebb mozgatórúgó Katniss, aki akaratlanul vált az emberek fecsegő poszátájává, pedig a cselekedeteivel nem akart forradalmi hullámot indítani. Ő csak egyszerűen a családját akarta megvédeni, viszont mégis olyan megmozdulásai vannak, amik szemben állnak a Kapitólium érdekeivel. Egyszerű emberi karakter, aki a legrosszabb helyzetekben is kitart. Szimpatikus mindenki számára és tényleg egy igazi példakép lehet a felnövekvő generációnak, hisz ő sem adta fel a legkilátástalanabb helyzetben. Ezek után meg kell dicsérnem Jennifer Lawrence-t, aki Oscar-díjashoz méltóan hozta a szerepet. Tökéletes Katniss volt. Szerintem ennyi erővel, ezzel az alakításával is jelölhetnék a díjra.

A szereplőgárda teljesen rendben van. Peeta és Gale teljesen eltűnnek a főhősnő mellett. Igazából ők csak a szerelmi háromszög mellékei. Haymitch karakterét még mindig imádom, hisz ő valami kedélyjavító ebben az elkeseredett világban. Egyedül azt sajnálom, hogy az ő győzelmére nem tértek ki. Effy is különösen szerethető volt és együtt is éreztem vele. Nálam a mellékszereplők közül igazán Joanna jött be, főként akkor, amikor elkezdett levetkőzni a liftben és, hogy elmondta a véleményét. A színészek egytől-egyig remek munkát végeztek.

Szerintem az is jó, hogy a szerelmi szálat sem igazán erőltetik, bár nekem a többséggel szemben a Peeta-val alakulgató szösszenetek tetszettek, mert aranyosak voltak. Tetszett ahogyan Katniss őt próbálta megmenteni. Egyedül a hirtelen támadt Gale iránti érzéseket nem tudtam hova tenni, főként úgy, hogy háromszor megcsókolta a srácot, de minek? Viszonozza az érzéseit? Nekem ez az egyedüli hiba.

A vizuális effektek és az aréna terén megint kitettek magukért a készítők. Szerintem a dzsungel még izgalmasabb és jobb volt, mint az előző filmben. Bejöttek a mutánsmajmok, a gyilkos gáz és a legvégén látott jelenet is. Az egész tök jól fel volt építve és, ahogy mondtam külön pacsi a szegények és a gazdagok közötti kontrasztért.



Az alkotóknak hálás vagyok azért, hogy az előző filmhez is egy általam kedvelt előadót kértek fel (Taylor Swift – Safe and Sound) és most is. Idén a Coldplay szolgáltatta a zenét az Atlas-szal. Először nem tetszett, viszont a legördülő stáblista alatt, amikor szólt valahogy úgy éreztem, hogy tökéletes a filmhez, ahogy elhangzik a Carry your world sor.

Összességében: 10/9
Ez aztán a minőségi javulás, hisz az 1. rész „csak” 10/7-t kapott. Mondom, hogy az egész kiforrottabb és jobb lett. Megkockáztatom, hogy az idei felhozatalból az egyik legjobb, bár az én toplistámon az első a Rush lesz. Amúgy amikor kiment a moziból hatalmas elégedettség öntött el, mert ezt úgy csinálták meg, ahogyan én szerettem volna.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése